
THE UNIVERSITY OF THE SOUTH PACIFIC
LIBRARY

Author Statement of Accessibility

Name of Candidate

Degree

Department/School

Institution/University

Thesis Title

Date of completion of
requirements for award

1 This thesis may be consulted in the Library without the author's permission

2. This thesis may be cited without the author's permission providing it is suitably
acknowledged.

3. This thesis may be photocopied in whole without the author's written permission

4. This thesis may be photocopied in proportion without the author's written permission
Part that may be copied:

Susan

An analysis of the reportage of Fiji's May 2000

15th April , 2005

Sandhya

Department of Language /Literature

Master of arts
Kiran

University of the South Pacific

Political crisis in thr Fiji Times

Under 10%--------/------------------------------------------ 40-60% --

10-20%------------------------------------------------------------------- 60-80% --

20-40%--------------------------------------------------------------- Over 80%

Signed:

Date: 15/04/05

Contact Address

P.O. Box 2353, Govt. Blds. Suva.

Permanent Address

Lot 23 Dilkusha Road
Nausori

|Yes

5. I authorise the University to produce a microfilm or microfiche copy for retention and use | Yes
in the Library according to rules 1-4 above (for security and preservation purposes mainly)

6. I authorise the Library to retain a copy of this thesis in e-format for archival and | Yes
preservation purposes.

7. After a period of 5 years from the date of publication, the USP Library'may issue the thesis Yes
in whole or in part, in photostat or microfilm or e-format or other copying medium,
without first seeking the author's written permission.

8. I authorise the University to make this thesis available on the Internet for access by No
authorised users.



PACIFIC COL
RECEIVED 12/5/06

THE UNIVERSITY OF THE SOUTH PACIFIC
LIBRARY

DIGITAL THESES PROJECT

Author Statement of Accessibility- Part 2- Permission for Internet Access

Name of Candidate : Susan Kiran
Degree : Master of Arts

Department/School : The University of the South Pacific

Institution/University :Department of Literature and Language

Title : An analysis f the reportage of Fiji's
Political Crisis in the Fiji Times

Date of completion of 15th April 2005
requirements for award :--------------------------------------------

1. I authorise the University to make this thesis available on the Internet for access by
USP authorised users.

2. I authorise the University to make this thesis available on the Internet under the
International digital theses project |Yes

Signed:

Date:

Contact Address Permanent Address

e-mail:



An analysis of the reportage of Fiji's May 2000 political crisis in
The Fiji Times

by

SUSAN SANDHYA KIRAN

A thesis submitted in partial fulfilment of the
requirements for the degree of

Master of Arts

Department of Literature and Language
The University of the South Pacific

March 2005

© Susan Kiran 2005



Declaration

No part of this thesis has been previously submitted for a degree or award, or part thereof,
To any institution or university.

Susan Kiran

13 April 2005

This is to certify that the work for this MA thesis was undertaken by Ms Susan Kiran
under my supervision. To the best of my knowledge, this thesis represents original
research, except where otherwise acknowledged in the text.

I

Professor Ian Gaskell

13 April 2005



Acknowledgement

I would like to acknowledge the much valued contribution of my supervisor, Professor

Ian Gaskell, whose patience, constant guidance and constructive criticism, made this

exercise a reality. The staff of the Language and Literature Department, especially

Professor Subramani, Dr Som Prakash, Dr France Mugler, Veena Khan, Rajni Chand,

and Asela Tuisawau, who all provided the encouragement to continue writing when all

seemed hopeless. Mohammed Sameer, whose friendship and presence constantly

reminded that I was not alone in the struggle to complete a thesis, Margaret Pickette for

providing alternative views. Ashwin Raj who made me value this exercise. You made

even the most difficult concept seem so easy and thank you for your constant friendship

especially during the trying times. Finally I am most grateful to Mom, Dad, and Simon,

for giving me constant understanding, support and encouragement. Your continued love

and encouragement was the greatest help.

u



Chapter 1

1.1

1.2

1.3

1.4

1.5

1.6

Table of Content

A Nation In Crisis

Introduction

News Discourse

Media Background in Fiji

Previous Studies

Focus of Thesis

Conclusion

1

5

10

11

14

20

Chapter 2 The Valorisation and Demonisation of George Speight

2.1 Introduction 21

2.2 Language and Content

2.3 Photographs

2.4 Demonisation Process

2.5 Conclusion

23

33

38

45

Chapter 3 Rhetoric of 'the Cause'

3.1 Introduction 47

3.2 History of the Rhetoric of 'the Cause' 49

3.3 Rhetoric and the Rebels 52

3.4 The Fiji Times and the Rhetoric of 'the Cause' 60

3.5 Conclusion 73



Chapter 1 A Nation In Crisis

1.1 Introduction

The Republic of the Fiji Islands is a nation of contradictions. Commonly

known as Fiji, the Republic of the Fiji Islands is promoted all over the world as

the ideal tourist destination, yet the reality faced by the people in the country is

somewhat removed from the promotional fantasy. Life in Fiji is not just about

friendly people, fabulous weather and great sandy beaches. Instead, remnants of

Fiji's colonial past continue to rudely intrude into the country's present. The

national administrative structures imposed by the British colonialists remain in

use. Social and economic demarcations set by the colonial masters between the

indigenous Fijians and the immigrant Indian population still play a major divisive

role between the two major ethnic groups in the country, a division sometimes

exploited by those who seek power.

Fiji has had its fair share of political upheavals in just a little over three

decades since gaining independence. Labour-led governments of the country have

been on the receiving end of national coups and political unrest. In May 1987, the

country's first ever Labour-led coalition government was overthrown in the

nation's first military coup after independence. In the year 2000, May again

proved unlucky for another Labour-led government. The People's Coalition Party,

which was a coalition between the Fiji Labour Party, the Fijian Association Party,

and the Party of National Unity, had come into power in May 1999. Their

celebration plans for their first year anniversary in government in May 2000 did

not come to fruition. At 10 am on the 19th of May 2000 seven masked gunmen

entered Fiji's Parliament House in the capital city, Suva, and took over the

democratically elected government of the country. They took hostage the Prime

Minister, Mahendra Chaudhry, his Ministers and all government Members of

Parliament. Led by failed businessman, George Speight, the gunmen began what

would be the longest hostage crisis in the country's history. In a move that would



later prove to be significant to the nationalist rhetoric used to justify the takeover,

the gunmen separated the hostages according to their ethnic origin. The Indo-

Fijian members were taken to the Government Office in parliament, while the

Indigenous Fijian members were locked in the main chambers. The hostage takers

released all other people who were in the complex that day, including journalists,

guests and parliamentary staff.

The 19th of May, 2000 was not only an important day for the People's

Coalition Government; it was also an important day for the nationalists and their

political supporters, who had been given permission by the Government to march

across the capital city and present a petition against what they said was

Government's inaction on the grievances of the Indigenous population of the

country. Around 10am, representatives of this group were expected to converge at

Albert Park and present their petition to the Chairman of the Great Council of

Chiefs, Sitiveni Rabuka. Leading the march was veteran nationalist and former

unionist, Apisai Tora. As the march reached Albert Park, news of the

parliamentary takeover filtered through the crowd. Ironically for the protesters,

the very Government they were petitioning against had been taken hostage. The

previously organised group of protestors ran amok. Instead of stopping at Albert

Park, the crowd rushed to the Parliament complex in Veiuto. By then police

officers had closed the entrances to the parliamentary complex thus preventing the

crowd from entering the main complex. It took Speight's intervention and his

threats to shoot the captives to convince the police to remove the blockades and

let the crowd through. The parliamentary complex was flooded with what were

now called supporters of George Speight.

While drama continued within the parliamentary complex, riot was the

order of the day in the streets of Suva city. Shops were looted and a few were

burnt down. Shoppers, workers and business owners had started rushing to the

safety of their homes within minutes of the takeover. When the looting started, the

city was almost deserted of its everyday occupants. Towards midday and early



afternoon, only the looters and a handful of police officers occupied the city

streets. Men, women and children took part in the looting. The looting had

become a family affair, and the police officers who were on the scene, could not

do anything except watch helplessly as Suva became a city of shattered glass,

broken and burning buildings, and littered streets. By mid-afternoon, people with

trolleys over-laden with looted goods made their way home using whatever mode

of transport they could find. By late afternoon, the city had become a wreck. In

the days that followed the takeover, the city was closed off and people in the

Central Division were hesitant to move freely around the Suva-Nausori area. The

scene in Veiuto1 was in stark contrast to the general atmosphere in the Central

Division. The steady increase in the number of indigenous Fijian civilians within

the parliamentary complex produced a bizarre juxtaposition of abject terror and

friendly socialization. While hostages remained in captivity, children ran around

playing games, women and men cooked, washed, had meetings and sang praises

to God. Outside the complex, it took a week for the Central Business District in

Suva to start functioning with a semblance of normality. Elsewhere, in selected

rural areas, Indo-Fijian farmers were terrorized by criminal elements. Most of the

farmers later fled to a refugee camp in the Western division. There were curfews

in place and the crisis dragged on for 56 days until the hostages were released.

The end of the hostage crisis did not, however, mark the end of the national

political and economic crisis. It was not until the 2001 general elections that the

country re-gained democratic rule and acceptance into the international arena.

When the May 2000 crisis began, the various news media provided the

primary source for communicating these unfolding events within the

parliamentary complex both locally and abroad. During the start of the May 2000

hostage crisis, local journalists converged at the parliamentary complex. They

were accompanied by their international counterparts, who had descended into the

country almost overnight. The media organisations in the country suddenly

Veiuto is a suburb in Suva where Parliament House is situated.



assumed an unexpected prominence in the lives of the country's citizens. People

were dependent on the media more than ever to provide them with information on

what was happening to the country during the height of the crisis. Constant radio

and television updates became points of hourly reference, and the daily

newspapers were eagerly sought for further news and reactions to the crisis. The

Internet also became a popular source for news on the Fiji crisis for people living

abroad.

There is no doubt that the May 2000 crisis reportage was based on fact.

However, the representation of this fact in Fiji's media is of importance, since the

media are part of society and not only do they use the different aspects of society

for their own purpose, aspects of society also influence the way media functions.

Tony Bennett has stated that:

... the media are not apart f r o m social reality, passively reflecting and
giving back to the world of self-image; they are a part of social reality,
contributing to its contours and to the logic and direction of its
development via the socially articulated way in which they shape our
perceptions. (1982:288)

In this regard, Fiji's ethnic composition, colonial past, and the presence of both

traditional and western power structures would naturally have affected the way

the May 2000 political crisis was represented in the country's media. Fiji is a

multicultural society in that it has people of different ethnic groups living in the

country, with the two major races being Indigenous Fijians and Indo-Fijians.

According to the 1996 census figures, Fiji has a population of 775,077, 51% of

which are Indigenous Fijians, 43.6% are Indo-Fijians and the remaining 5.4% are

Others. Fiji is a former British colony. (Fiji Today, 2003:1) It was ceded to

Britain in 1874. From 1879 to 1916, indentured labourers were brought into the

country from India by the British to work in the sugar plantations. After the

abolishment of the indenture system, many of the indentured farmers stayed on in

Fiji as independent fanners and businessmen. (Fiji Today, 2003:5)



Fiji does not only have the economic power structures found in Western

countries, it also has the traditional power structures of the chiefly system that are

a trademark of many South Pacific island countries. These two coexisting power

structures have resulted in the formation of political and economic elites, each

vying for influence and supremacy. Issues of class and ethnicity have proved to be

a potent combination, one that precipitated Fiji's 1987 political crisis. Brij Lal

postulates that:

The May coup was caused by a complex combination of local factors,
none of which by themselves can be assigned a privileged role in
explaining the Fiji crisis. Divergent class interests and regional disparities
within Fiji society, the pride and pique of important individuals dislodged
from power, ethnic prejudice, and fear of change in unaccustomed
directions - all played their part to varying degrees. Rabuka had always
maintained that he staged the first coup because an Indo-Fijian dominated
coalition government threatened to undermine Fijian land rights, the
integrity of Fijian society, and the sovereignty of its people. (1992: 298)

The May 2000 crisis was the result of the same formula. Ethnicity was used as a

convenient cover up for power struggles within the elite group, and this image

was projected to the people, in the media through news discourse. As discussed

below, news discourse plays a critical role in any country's social, economic and

political arena.

1.2 News Discourse

A major role of the media is communicating to the current and future

generations the social heritage that characterizes that particular culture. Media

provides a means for transmitting the events of the past to the future (Biagi,

1989:4). The media carries out this role through news discourse, and as such

news discourse, particularly that of newspapers, has always been, and continues to

be history's first draft. Usually, sifting through old newspapers becomes the initial

focus of research for historical events that have been covered by the media. Since

many people depend on newspapers to provide them with a glimpse of history,

and even more so when there are no other recordings of the event under scrutiny,



it is essential to know just how this history is recorded. It is important to know

how events are presented in newspapers through news discourse. Equally

important is the knowledge of why events are presented in a particular manner.

However, before considering the construction and analysis of news discourse, a

brief discussion of discourse in general is necessary.

Schirato & Yell have defined discourse as a term that is frequently used in

the general sense of text as a social process: "Discourses are ways of speaking

associated with particular institutions and the conventions and values of those

institutions" (1996:102,105). In other words, discourse exists within the structures

of society, projecting these social structures to people. French philosopher,

Michel Foucault has postulated that discourse is a result of social, economic and

political factors that influence its formation. These factors are called discursive

practices, and their presence leads to the existence of power in discourse.

Discursive practices are entwined with power relations, and discourse is used to

strengthen and maintain the power of certain groups of people in society.

Controlling discourse means controlling the knowledge that is imparted through

discourse. Knowledge is powerful, and to enhance and ensure the maintenance of

power at any level in society, people need to control the knowledge imparted to

the rest of the populace. The impact of discourse on people in the form of

knowledge means discourse does not just reflect what happens in society, it

actually becomes an agent of power. Discourse therefore becomes the power that

is to be seized (Foucault in Rice & Waugh, 1996:240). With discourse in itself

being an agent of power, there are ways in which it is controlled to maintain this

power. Processes such as selection and exclusion are all aimed at controlling what

knowledge appears in discourse. If, for example, a person needs to maintain

control over a particular ideology that increases his power in society, the person

will use discourse, and the subject of discourse will be limited through certain

ways to project that one ideology. Restrictions on the availability of opposing



ideas can be placed to prevent their appearance in discourse, and internal selection

process can also assist in the maintenance of the dominant ideology.

Clearly, discourse is a haven for power, and this power is naturally present

in news discourse as well. As mentioned earlier, news discourse has become such

an integral part of the modern age that it becomes easy not to pay attention to its

intricacies. News discourse has been the subject of analysis within and outside the

media field, including the fields of linguistics, and sociology. A few of the studies

on news discourse have been carried out by Roger Fowler, 1991; van Dijk, 1988;

Chomsky and Herman, 1988; Hartley, 1982; and Pilger, 1998. Not surprisingly,

many of these studies conclude that news discourse is a social construct, and

contrary to basic media opinion on news being an objective product, news

discourse is regarded as being subjective and in fact presenting a construct of

reality, rather than reality itself.

Fowler states that rather than objectively reflecting 'reality', the news, as a

product, mirrors the complex processes and contexts of its creation:

It is produced by an industry, shaped by the bureaucratic and economic
structure of that industry, by the relations between the media and other
industries and, most importantly, by relations with government and with
other political organisations. From a broader perspective, it reflects, and in
return shapes, the prevailing values of a society in a particular historical
context. (222)

Fowler's theory on news representation is not new. It originated in the 1970s in

the work of media scholars such as Stuart Hall, 1978; the Glasgow Media

Group, 1976, 1980, 1982; and the various social scientists and media specialists

collected in Cohen and Young's book, The Manufacture of News (1973). These

scholars examined the processes that are carried out in the manufacture of news.

They established that the key process that determines the outcome of any news

story is that of selection. Selection, in turn, is based on various social, economic

and political factors. In a similar vein, van Dijk (176) considers news discourse as

a form of social, institutional practice, while Hartley views news as having two



major determinants - the language (sign systems) in which it is encoded and the

social forces, which determine how its message is both produced and 'read'.

The above studies all tend to show the influence of social, economic and

political factors on the production of news discourse. These factors naturally

involve power struggles between various parties, and in line with the natural

selection process, it is usually the fittest, or in this case, the elites, that survive the

battle. As mentioned earlier, news discourse therefore becomes a channel of

power. The question then is whether the media, through news discourse, is an

unwitting player in this power game, or whether it deliberately sides with a

particular party involved in the power struggle. This will be one of the major

questions addressed later on in the thesis, but what needs to be mentioned here is

that there are two sides to this issue. Fowler and Chomsky and Herman provide

both views, but Fowler makes it clear that he does not think the media

deliberately supports the 'powerful' players in society.

Fowler acknowledges the presence of the propaganda of the elite in news

discourse but he sees it as a result of the mechanics of how the media operates:

I do not wish to present the newspaper industry as deliberately and
cynically working ... in order to disseminate official ideology for
commercial gain; to mystify the actions and the motives of government
and industry; and to discredit its opponent and silence the majority.
Though these are indeed goals and effects of the media, they need not be
consciously formulated and strategically planned because their
implementation takes place automatically, given the economic position
and working practices of the Press. (24)

Chomsky and Herman also look at the media as protecting and promoting

the elite interests in society. According to them, the role of the media is to serve

as a system for communicating messages and symbols to the general populace and

"in a world of concentrated wealth and major conflicts of class interest, to fulfil

this role requires systematic propaganda" (I). They developed a propaganda

model, which through a number of filters, show the media both consciously and

unconsciously influenced by the powerful and elite in the society:



The elite domination of the media and marginalisation of dissidents that
results from the operation of these filters occurs so naturally that media
news people, frequently operating with complete integrity and goodwill,
are able to convince themselves that they choose and interpret the news
"objectively" and on the basis of professional news values. Within the
limits of the filter constraints they often are objective; the constraints are
so powerful, and are built into the system in such a fundamental way, that
alternative bases of news choices are hardly imaginable. (2)

Chomsky and Herman have provided examples of how the media consciously and

unconsciously support the elite group, but unlike Fowler, they do not hesitate to

say that media can deliberately support an elite group in society.

Veteran journalist John Pilger echoes similar sentiments. In Hidden

Agendas, Pilger argues that the media has its own agenda, thus protecting its

interests through whatever it publishes or broadcasts. This agenda is not only

confined to the elite groups in society who have no direct interest in the media, it

is also intertwined with the elite media owners. Within the media industry, there

are organisations controlled by powerful media moguls, and Pilger argues that

these media giants control what appears in news discourse, not only for their own

benefit but also for the benefit of the elite they favour. Instead of providing a

theoretical base for his arguments, Pilger takes a more personal stance with

practical examples, from experience and otherwise, in showing how the important

issues of the real plight of people, particularly in third world countries, do not get

the media coverage in developed countries that they deserve. Pilger also argues

that despite the advent of a media age with immense information available to

people, there is a vast amount of information that is omitted because it threatens

the people in power. Not only is the way people see the world distorted by media

giants, there is so much 'news' that does not even reach the final publication.

Such is the power of news discourse and those that control it. Discourse indeed

becomes the power that is to be seized.

So far, this discussion on news discourse has asserted that there is power

in news discourse, and that this discourse is deliberately or otherwise manipulated



by the media itself, or by external influences, to suit the agenda of a group or

groups of business and political elites in society. Works discussed above have

generally dealt with media in the United States of America and Britain. The

relevance of these studies to the media in the South Pacific region, particularly

that of the Fiji media, is something that will be discussed in this thesis, but before

entering into this discussion, a brief background of the media in Fiji is given

below.

1.3 Media Background in Fiji

Print, broadcast and electronic media, are all part of the media industry in Fiji.

Print media made its debut in the country during colonial days, with the first

newspaper in the country being The Fiji Times and Herald, now called The Fiji

Times. George Littleton Griffiths founded it in Fiji's old capital of Levuka in

1869. The newspaper moved to Suva in 1887. Suva now had two newspapers -

The Fiji Times and the Western Pacific Herald. In 1918, Mr Barker, the owner of

Western Pacific Herald, bought out The Fiji Times. The newspaper was then

named The Fiji Times and Herald. This name was changed back to The Fiji Times

after the newspaper was bought by Mr R.W.Robson on behalf of a Sydney

company, Pacific Publications Pty Ltd., in February 1956 (Usher, 1962: 55-60).

There were various other newspapers and newsletters that joined the industry, but

all of them slowly died out. Currently, there are two other daily newspapers that

are published in Fiji apart from The Fiji Times. These are The Daily Post and The

Fiji Sun. The Daily Post was established in 1987 and The Fiji Sun in 1999. The

three dailies have different forms of ownership. American media mogul, Rupert

Murdoch, now owns The Fiji Times; The Daily Post has the Fiji Government as

one of its major shareholders, and a consortium of local businesses owns The Fiji

Sun. The three newspapers have a daily circulation of around 38,000, 16,000, and

20,000 respectively (Fiji Today, 2002:70). In addition to these three daily

newspapers in the English language, currently Fiji has three fortnightly

10



newspapers. One of these newspapers is in Hindi, while the other two are in

Fijian. There are also magazines published in the country, with The Review and

Islands Business International being the two major ones catering for both local

and regional markets. Other components of the print media such as community

newsletters and sports magazines are also present in the country, but these are not

usually published on a regular basis.

Fiji also has a thriving broadcast media industry. There are two major

radio stations - Communications Fiji Limited and Government owned Fiji

Broadcasting Corporation Limited. Then there is the country's only major

television station - Fiji Television Limited. There are a lot of minor radio and

television stations in the country, but these stations do not reach a wide populace

and are also limited in what they broadcast. In the past few years, Fiji has seen a

rise in electronic media, specifically the Internet. News websites are flourishing

on the web, and this form of media is increasing in popularity.

Clearly there are many forms of news discourse in Fiji, but to narrow the

scope of analysis, the focus of this thesis will be on the discourse in the print

media, particularly that of the daily newspaper, The Fiji Times. There have been

some studies done previously on print media discourse in the country, and these

are discussed below.

1.4 Previous Studies

Previous studies on Fiji media are limited. The notable studies have been

carried out by Thomas, 1981; Naidu, 1985; Shameem, 1988; Devi, 1992; Mukesh

Prasad, 1995; and Robie, 2000b. An interesting similarity that emerges from all

these studies is the choice of the form of media under scrutiny. All of the above

studies focus partially or entirely on print media, and in all studies, a certain

degree of prominence is given to The Fiji Times. The Fiji Times is the key subject

of analysis of all the studies except for those done by Shameem, Naidu and Robie,

who, apart from commenting on The Fiji Times, also focus on other local media

11



and international media. The other similarity in all of the studies except Prasad is

the discussion on the representation of ethnic stereotypes in The Fiji Times.

Prasad simply focuses on the effectiveness of The Fiji Times' coverage on

changing global and local views of development. He concludes that coverage was

influenced by important local and global development views. According to

Prasad, the newspaper's coverage had steadily increased in size, was high on

impact ratings, was high in quality ratings and related more with local rather than

global views on development. With the use of content analysis, Prasad's study

makes no reference to the issue of racial representation in the newspaper. Even

though the study provides an insight into the newspaper being an advocate of

local views on development, he does not comment on whether the newspaper

represented the views of the entire populace or just a selected few in terms of

class and ethnicity. The rest of the studies use either content analysis or discourse

analysis to address the presence of ethnicity in the newspaper's coverage of

everyday events as well major political events such as the coups of 1987 and

2000. Thomas found that The Fiji Times promoted ethnic stereotypes of Indo-

Fijians and Indigenous Fijians, elevating the former in education and the latter in

sports and extra curricular activities. Using basic content analysis, Thomas came

to this conclusion by examining different stories in the newspaper, not necessarily

focusing on one event or one particular story as done by Naidu. Promotion of

ethnic stereotyping by The Fiji Times as well as The Fiji Sun was the conclusion

reached by Naidu in a case study of the Somosomo rape and riot incidents as

reported in the press. After comparing the stories published in the two newspapers

and interviews with the people directly involved or affected by the incident,

Naidu attested that non-ethnic events, which only incidentally involved members

of particular ethnic categories, were interpreted in ethnic terms by the two daily

newspapers: "In this manner, the rape and murder of a middle aged Indo-Fijian

woman and a confrontation between a group of youths and the Taveuni police

which resulted in damage to some Indo-Fijian shops were given ethnic overtones

12



by the newspapers" (26). These two studies show that the newspapers have the

tendency to report on issues along racial lines. The presence of ethnic bias is an

issue discussed in detail later in the thesis, but as seen below, this trend seems to

exist in the stories dealing with both minor and major events in the country, even

under normal circumstances.

Analyses of local and international news media in general in relation to

events in Fiji have also been carried out. Shameem looks at the New Zealand

media and their coverage of the 1987 coups. Using a semiotic, content analysis of

the New Zealand media, she concludes that: "the media, for all their noise about

being objective and independent were the direct promoters of the New Zealand

bourgeoisie's forays into Fiji" (45). She adds that the media portrayed Fiji's

problems as one of race rather than class. She also provides views on The Fiji

Times from personal experience and stated that in 1987 the newspaper was biased

against the winning Labour-National Federation Party coalition. Though not

providing an in-depth analyses into why this was so, Shameem does state that

news coverage of the newspaper reflected this bias. The presence of bias in the

newspaper in relation to the different political parties in the country is something

that has again been highlighted in Pramila Devi's study. Devi analyses the

coverage of the 1992 General Elections in The Fiji Times and The Daily Post. She

has carried out a comparative content analysis of the two dailies, focusing on

photographs, headlines, editorials, and coverage scope. She concludes that The

Fiji Times was ethnically oriented in terms of its reporting, taking a more pro-

Indigenous Fijian stance, instead of impartially supporting the democratic

process. She established the bias of The Daily Post towards the SVT and the NFP

while The Fiji Times provided a more balanced coverage of the election

campaigns. She concluded that the Fiji Times was biased towards parties

promoting nationalism and was against the Fiji Labour Party that was

campaigning along the lines of multiculturalism. Devi's analysis does not look at

13



how the issue of class could have affected the ethnic polarisation in the

newspaper's coverage of the lead up to the General Elections.

The analyses discussed so far have looked at ethnic representation in the

print media together with some discussion on class issues affecting media. The

conclusions have been similar in that bias and distortion of facts by the media

have been established. Print media, in particular The Fiji Times, has been the key

subject of all the analyses mentioned above, and the researchers have all

concluded that The Fiji Times is biased towards nationalism, its coverage is

usually tainted with ethnic stereotypes, and it explains events in the country in

ethnic terms. Shameem states that: "Print media ... cannot be independent,

unbiased or objective. By its very nature the medium exercises its power...it

depicts events for us, not as a direct list of facts and 'eye-witness' reports but as

interpretations of those events and those 'facts'" (5). However, print media does

not just have power over its readers, there is also power exercised on it. Power

exercised on the media is an issue highlighted by Robie. Robie has looked at

media coverage of the May 2000 crisis as well as factors affecting this coverage.

He has carried out an analysis of the May 2000 crisis involving local and

international media coverage. After carrying out this survey, he states that during

the crisis, the media "offered Speight a profile and credibility" and "aided the

rebel leader's propaganda war", further adding that the media, in a sense, were

Speight's hostages as well. He has analysed both sides to the media coverage of

the crisis, thus providing an insight not just on the final product in news discourse

but also on some of factors that influenced this production.

The above analyses have determined the presence of bias in Fiji's media,

including The Fiji Times. However, there is no detailed analysis on the reasons for

this bias in the local media, and this thesis will attempt to provide some reasons

for the presence of bias in Fiji's media.

14



1.5 Focus of Thesis

How most people viewed the May 2000 hostage crisis could have been

affected by the way the media projected the crisis. Different media organisations

projected different images of the crisis to the people. This thesis will limit itself to

an examination of how The Fiji Times projected the crisis. As mentioned above,

the newspaper was established in 1869, and its presence in Fiji since pre-colonial

days makes it the oldest newspaper not just in the country but also in the South

Pacific region. The Fiji Times has been the initial record of Fiji's history. The

choice of having this newspaper as the primary subject of this research is due to

the fact that The Fiji Times has been continuously published since inception. This

consistency of the newspaper since its inception will enable the analysis of the

coverage of the May 2000 political crisis to be effectively compared to the

coverage of similar political events by the same newspaper in the past. The

intention of this thesis is to examine the reportage in The Fiji Times of an

important national event in Fiji, and the event in question is the May 2000 hostage

crisis in the country. As mentioned earlier, the May 2000 crisis has been a critical

event in Fiji's history. It was an incident that brought forth various economic and

racial issues that otherwise seemed hidden under an appearance of unity and

peace among the people of Fiji.

This thesis will explore the bias in the reportage of the May 2000 hostage

crisis in The Fiji Times, looking at the possibility of the promotion of the political

and economic agenda of an elite group through this particular bias. In order to

gauge the extent to which the coverage of the hostage crisis by The Fiji Times was

biased, an analysis of news story content will be undertaken. Analysis will be

limited mainly to the news stories and the photographs, and, to a lesser extent, the

editorials and other opinion pieces published during the 56 days of the crisis.

Standard approaches to the critical analysis of news media in the past

involve methods such as content analysis method and interpretive approaches

such as semiotics. Media research carried out now tend to use an interpretive

15



approach rather than content analysis, because content analysis is quantitative and

does not deal with the latent meaning of news discourse - meaning which is

considered more important than the basic surface figures gained via content

analysis (McQuail, 1994: 263-280). Mixed approaches using both quantitative

and interpretive approaches are also favoured and these became prominent after

being used by the Glasgow Media Group, (1976, 1980, 1985). News analysis took

a sociological approach in the works of Tuchman, 1978; and Fishman, 1980;

whereby news was seen as a frame through which social reality was constructed.

Discourse analysis is another form of media analysis introduced by van Dijk. van

Dijk focuses on discourse analysis, emphasising the importance of an explicit

structural analysis of news reports. This form of analysis provides a qualitative

alternative to traditional methods of content analysis, and its various branches

include text linguistics, narrative analysis, stylistics or rhetoric. Discourse analysis

examines the various contexts of discourse in the cognitive processes of

production and reception and in the socio-cultural dimensions of language use and

communication (1-2). Discourse analysis is an interdisciplinary approach

combining linguistic, discourse analytical, psychological and sociological analysis

of news discourse and news processes (15).

With various forms of analyses available to carry out news analysis, this

thesis will undertake an interpretive approach to analyse the news discourse of

The Fiji Times, using elements of Bartnesian semiotics and Burkeian rhetorical

analysis. These two contemporary forms of semiotics and rhetoric deal with,

among other things, the concept of an elite group using discourse to maintain its

power stronghold in society. This power is present in the latent meaning of news

discourse. Gramsci's notion of hegemony will also be used to explain the

relationship between the key players in the crisis and The Fiji Times.

Semiotics is the study of signs. M.H. Abrams states that American

philosopher, C. S. Peirce, first described a study that he called "semiotic". "Swiss

linguist, Ferdinand de Saussure then proposed a science in his Course in General

16



Linguistics (1915), which he called semiology. Since then, semiotics and

semiology have become alternative names for a general science of signs, as these

function in all areas of human experience" (1993:275). According to Abrams,

Saussure's concept of semiotics relates to a sign having two inseparable

components - the signifier (in language, a set of speech sounds, or of marks on a

page) and the signified (the concept, or idea, which is the meaning of the sign)

(276). According to Norris:

Saussure argued that our knowledge of the world is inextricably shaped
and conditioned by the language that serves to represent it... Meanings are
bound up, according to Saussure, in a system of relationship and
difference that effectively determines our habits of thoughts and
perceptions. (1991: 4)

Barthes further developed semiotics, bringing in the concept of myth. When

semiotics is applied to discourse, two layers of meaning are identified. The first

layer is the denotative meaning and the second is latent meaning, which is known

as connotation. Related to connotation is myth. According to Barthes, myths

appear in discourse to propagate ideas that are not false, but naturalised. Barthes

states that myth hides nothing; instead its function is to distort, not to make

disappear (1973:121). He also states that it is because of the naturalising purpose

of myth, that it is experienced as innocent speech (131). He says: "Myth does not

deny things, on the contrary, its function is to talk about them; simply, it purifies

them, it makes them innocent, it gives them a natural and eternal justification, it

gives them a clarity which is not that of an explanation but that of a statement of

fact" (143). If the purpose of myth is to naturalise things, there have to be reasons

for this, and according to Barthes, the reason is to protect the interests of the

bourgeoisie. He states that myth does not exist on the left but on the right:

The oppressed is nothing, he has only one language, that of his
emancipation; the oppressor is everything, his language is rich, multiform,
supple, with all the possible degrees of dignity at its disposal: he has an
exclusive right to meta-language. The oppressed makes the world, he has
only an active, transitive (political) language; the oppressor conserves it,
his language is plenary, intransitive, gestural, theatrical: it is Myth. The

17



language of the former aims at transforming, of the latter at eternalising.
(149)

Myth is therefore used in discourse to protect the interests of the elite, or more

specifically, the political and economic elite in the society. Rhetoric similarly

contributes to this process of maintaining power for the elite groups in society.

Rhetoric is the art of persuasion, or as Aristotle said, rhetorical discourse is

"discovering all the available means of persuasion in any given case" (Abrams,

1993:180). This concept of rhetoric underwent changes in contemporary

rhetorical study. The key figure in contemporary rhetorical study is Kenneth

Burke, who substituted for 'persuasion' the term 'identification' (1945:55).

Charland provides a summary of Burke's alternative for 'persuasion':

Burke's stress on identification permits a rethinking of judgment
and the working of the rhetorical effect, for he does not posit a
transcendent subject as audience member, who would exist prior to
and apart from the speech to be judged, but considers audience
members to participate in the very discourse by which they would
be "persuaded"! (1987: 133)

While Aristotle does not consider the role of rhetoric in producing the very

identity and character of an audience, Burke recognizes that audiences, with their

prejudices, interests, and motives, are not extra-rhetorical (1987:133). In other

words, identity can be seen as rhetorically produced. Terry Eagleton states that

rhetoric also does not limit itself to literary discourse:

Rhetoric, which was the received form of critical analysis all the way from
ancient society to the eighteenth century, examined the way discourses are
constructed in order to achieve certain effects. It was not worried about
whether its objects of enquiry were speaking or writing, poetry or
philosophy, fiction or historiography: its horizon was nothing less than the
field of discursive practices in society as a whole, and its particular
interest lay in grasping such practices as power and performance.
(1996:179)

As such rhetoric is also present in news discourse. It is evident that the dominant

groups use elements of myth and rhetoric in their discourse to gain and maintain

support from the grassroots. The dominant group, or the elite, utilize news

18



discourse as the most convenient and effective way of reaching to the masses to

obtain popular consent. In doing so, it is evident that the dominant need the so-

called oppressed to remain dominant. Gramsci calls this relationship between the

different classes hegemony, whereby dominant classes are formed not in isolation,

but through the assistance of the rest of classes (Hall, 1996: 411-440).

This thesis will therefore not only establish the presence of bias towards

the elite group in The Fiji Times' reportage of the May 2000 hostage crisis, it will

also relate Gramsci's notion of hegemony to further explain the relationship

between The Fiji Times and the key players during the crisis together with the

wider ideological implications of this bias.

Before providing a brief outline of the chapters that follow, it is important

to note that this thesis will refer to The Fiji Times as a single entity, or a character

on its own. In order to avoid detraction of attention from the newspaper in its

entirety, discussion will not be on all different structures that constitute the

newspaper. Reference to its various components will only be made when

absolutely necessary. Discussion will begin with the understanding that the

presence of bias in the newspaper's reportage of the May 2000 crisis is apparent.

What is not obvious though is the exact nature of this bias and who or what

benefited from it.

This thesis will therefore examine the latent meaning in the May 2000

crisis reportage of The Fiji Times in order to reveal the presence of bias towards

the rebel cause and the subsequent promotion of the political and economic

agenda of a group of elites under the cover of ethnic conflict. However, an

examination of the surface meaning needs to be undertaken first before arriving at

the latent meaning. In this regard, Chapter 2 will examine the representation of

George Speight in the newspaper's reportage during the 56 days. The phenomenal

rise of Speight's character in the newspaper through positive coverage and his

eventual fall provides an insight into the object of the newspaper's bias. Chapter

3 will examine 'the cause' through an examination of the rhetoric of 'the cause'.

19



The rhetoric of 'the cause' was aided by the ethnic-conflict myth. This chapter

will examine the newspaper's bias towards the rebel cause both in terms of how

the rhetoric of 'the cause' was represented in the newspaper and how the

newspaper aided 'the cause' through the propagation of the ethnic conflict myth.

Once bias has been established, reasons for this bias need to be examined.

Chapter 4 will therefore look at the possible reasons for the presence of bias

towards the rebel cause, in the newspaper. These reasons range from inadvertent

bias based on the tense conflict environment during the crisis, to a more deliberate

stance on the part of the newspaper in order to aid a group of political and

economic elites in the country. Once possible reasons have been established, what

remains is the relationship between the newspaper and its subjects. Chapter 5 will

discuss why the newspaper was important in the creation of a new hegemony in

terms of the power exercised on the newspaper and the power exercised by the

newspaper during the 56-day reportage of the hostage crisis. This chapter will

also look at the presence or absence of media freedom during the crisis reportage.

The concluding chapter, Chapter 6, will summarize the thesis as a whole.

1.6 Conclusion

This thesis will unravel the hidden messages in the 56-day reportage of the

May 2000 hostage crisis in The Fiji Times, through a combination of theory and

analysis. The bias present in the newspaper will be determined via semiotic and

rhetorical analysis. The eventual conclusions will determine whether the

newspaper safeguarded the interests of a group of elites in the society and whether

these elitist interests were safeguarded deliberately or otherwise. The presence of

power in the news discourse and the manipulation of this power by The Fiji Times

and its subjects will also be discussed, together with discussion on media freedom

during the crisis period.

20



Chapter 2 The Valorisation and Demonisation of George Speight

2.1 Introduction

Several key players involved in the May 2000 civilian insurrection made

their appearance in The Fiji Times, but the one who grabbed national and

international attention on May 19th was George Speight. He was the man who led

the take over of the democratically elected People's Coalition Government, held

hostage the Prime Minister and his Cabinet, together with other Government

Members of Parliament, for 56 days, and managed to force a change in Fiji's

national leadership. His actions contributed to the removal of Fiji's

democratically elected government from office, the abrogation of the 1997

Constitution, and the removal of Ratu Sir Kamisese Mara as President, together

with the eventual appointment of a new President and Interim Government.

Before his entry in the national political scene, George Speight was a

businessman with a shady past. He was the Director of the Wattle Group, an

Australian Investment Company, which siphoned millions of dollars from the

Australian police as well as Fiji citizens (FT, 20/05/00: 5). A few days prior to the

takeover, Speight had appeared in the Suva High Court to face exchange rate

charges and extortion - pleading not guilty to both. Speight was the Chairman of

both Fiji Hardwood Corporation Limited and Fiji Pine Limited. The two

companies dealt with Fiji's mahogany and pine plantations respectively. Speight

resigned as chairman of Fiji Hardwood Corporation before the 1999 General

Elections because he was a dummy candidate for his father, Sam Speight, in the

same elections. Following the elections, the Minister of Agriculture in the

People's Coalition Government, Poseci Bune, sacked him as chairman of Fiji Pine

Limited (FT, 26/05/00:26). A few weeks before the takeover, Speight and the

People's Coalition Government were involved in a heated exchange over dealings

relating to Fiji's mahogany and pine plantations. Speight had allegedly carried out

deals with an American company, and the People's Coalition Government found

21



problems with that deal. Enquiries were carried out and before this issue had fully

subsided, the takeover happened (Kahn, 2000). Suddenly the man who had

appeared on the news prior to the May 19, 2000, defending his actions in relation

to the country's timber industry, became the leading character in the local and

international news media for the next two months. Undoubtedly, the Fiji crisis and

George Speight became synonymous terms in the news media.

When George Speight appeared onto the national and international media

scene on May 19, 2000, he was an enigmatic figure. He was a hero and a villain at

the same time. For many people, his words and actions were heroic, for others, he

was the villain who had destroyed their hopes and dreams. Whether a hero or

villain, there was no denying that he was the main character in the news media for

the first few days of the 56-day hostage crisis, and his depiction in The Fiji Times

was no different from that in many of the other media organisations. For ten days,

Speight was provided the leading role in the political crisis saga. The Fiji Times,

along with many other media organizations, gave him a platform from which he

could reach out to the masses and cajole them into accepting and supporting his

actions. He could counter his opposition with his rhetoric, and he could present

himself as a man whose power stronghold strengthened day by day. Through the

platform of the media, Speight tried to legitimise his illegal actions, and the news

media aided his efforts by giving prominence to his views and those of his

supporters. Intentionally or unintentionally, Speight was valorised by the news

media, and in the process, the rebel group was also valorized. The Fiji Times was

no different from many other media outlets in carrying out this valorisation

process. However, as the days wore on, new heroes appeared on the media scene

and Speight was slowly demonised by the news media. This demonisation was a

result of a combination of factors including Speight's own actions, and the actions

of the other players including the media.

This chapter will examine the valorisation and demonisation of George

Speight in the news stories and photographs of The Fiji Times. Reasons will also

22



be examined for the rise and fall of Speight's reputation in the newspaper.

Discussion will follow on whether the change in Speight's representation was

consistent throughout the 56-day crisis reportage in the newspaper.

2.2 Language and content

When Speight and his group took over Parliament at 10am on May 19th,

2000, with Speight declaring himself head of state, there were, in fact, no official

changes in the Government of Fiji or the laws of the nation, because President

Ratu Sir Kamisese Mara had remained unmoved and had not supported the

takeover. Technically, Speight had no legitimacy for his actions. However, he

tried to gain some form of legitimacy through the media. In The Fiji Times, this

legitimacy came via the words and phrases used in describing George Speight as

well as the rebel group. These were words that provided positive connotations in

the headlines: 'self-proclaimed Prime Minister', 'self-proclaimed Head of State',

'Speight's Interim Prime Minister', 'Speight's Interim Deputy Prime Minister',

and 'Taukei Civilian Government', were some of the key phrases that were used

in the newspaper when describing Speight and his group. Similarly, the words

used in describing Prime Minister Mahendra Chaudhry and the People's Coalition

Government gave credence to Speight's claims: Mahendra Chaudhry was referred

to as 'deposed Prime Minister' when, in fact, he was merely a hostage and not

officially removed from his capacity as the Prime Minister of the country. All

these phrases gave Speight and his actions the much-needed appearance of

legitimacy during the first few days of the crisis.

However, Speight's valorisation process in the newspaper began on unsure

grounds. An examination of phrases used to describe Speight on May 20th showed

the use of the words 'self-declared head of state' or the 'self-proclaimed head of

state', as well as a constant reference to him as 'rebel leader'. These opposing

terms provide an indication that on the first day of the crisis, the newspaper was

not absolutely sure who the leaders of the nation were. Speight held the Prime

23



Minister and his Government hostage, the President had not issued any firm

directive, and the military and police were also quiet. Considering the lack of

official comments from the President and the military, it can be said that both the

President and the military were not accessible to the media on that day and the

police were busy trying to protect the capital city of Suva from any further

rampages like the one that had occurred within hours of the takeover of

parliament. The newspaper, as well as the rest of the media, were left in a

quandary as to whether Speight had really succeeded in his mission and taken

control of the nation like former Prime Minister Sitiveni Rabuka had done during

the coup in May 1987. Before dust had time to settle at the Parliament Complex at

Veiuto on May 19, Speight wasted no time in proving his media accessibility, and

as a result, the content of the stories leaned more towards Speight's advantage

than Ratu Mara's. Stories in the newspaper gave an indication that Speight had

indeed succeeded. 'Businessman George Speight yesterday declared himself Head

of State after leading a civil resistance group in the overthrow of the Chaudhry

government' (FT, 20/05/00:3). This was the lead sentence in the page 3 story with

the words "businessman", and the phrase "overthrow of the Chaudhry

government", providing Speight with his much-needed legitimacy. The omission

of the fact the Speight was a failed businessman gave credence to his

qualifications, and to state that the Chaudhry government was overthrown implies

that the takeover was successful when in fact it was just the beginning of a long

drawn-out hostage crisis. Picture captions on May 20th also provided legitimacy to

the rebel group, particularly captions describing Ratu Timoci Silatolu, the

People's Coalition Government Member of Parliament who was appointed by

Speight as his Prime Minister. The captions referred to Speight as rebel leader,

but Ratu Timoci Silatolu was repeatedly referred to as 'Interim Prime Minister'.

To add to the legitimacy provided to Speight through the language used in

the newspaper in describing him, the content of the stories also provided a boost

to Speight's role as the leading character in the crisis by creating the image that he

24



had succeeded in his attempt to execute a coup. Examples given below will show

that by seeking and publishing comments by Speight on matters of national

economic interest, and quoting him as an authority on various issues while Ratu

Mara was still President, the newspaper was implicitly providing Speight with a

platform of legitimacy. Speight was accorded legitimacy when the newspaper

reported his opinions on the law and order situation in the country and the

atmosphere of the nation on page 2 of the May 20th edition. Speight was reported

as saying, "the presence of police and troops who were on the streets would help

restore order", adding that "the atmosphere was likely to change today" (FT,

20/05/00:2). The implication of these statements is that Speight was in control of

his actions, the security forces of the country, and ultimately the nation itself. In a

matter of fact manner, he calmly put across the view that the overthrow of the

People's Coalition Government was necessary and would prove beneficial for the

country. His actions were further justified when the newspaper ran a story with

the headline-"Groups aware of economic repercussions". This story quoted

Speight as saying that the coup organisers were concerned about the economic

repercussions of their actions but "if there was ever to be stability in the country,

Fijians had to be happy. If the indigenous people are happy, investment will flow"

(FT, 20/05/00:10). The newspaper sought Speight's opinion on all major

economic issues affecting the nation. His opinion on the mahogany deal and the

land issue were sought, and he was quoted as an authority on all these major

issues. There was no research done on how far his statements were true, and

whether what he said was actually beneficial to the nation as a whole. In the same

story, he also commented on the signing of the successor agreement to the Lome

Convention which was due to be held in Suva in two weeks time in June. He

boldly stated that, "I think the ACP and all those countries will understand exactly

why this action has taken place. If anything, they will feel very pleased and

should feel very safe-even more safer" (FT, 20/05/00:10).

25



The thought that comes to mind when one reads those stories is that the

person quoted has authority over the issues in question and therefore is of some

importance in the nation. This attitude was perpetuated with further comments

from Speight on trade union bans, overseas reaction to the takeover and also the

terrorising of some Indo-Fijian farmers by a group of indigenous Fijians. It

seemed that the newspaper sought his comments on every issue that was

newsworthy and of national importance. This added to Speight's legitimacy

because national media usually seek comments from legitimate figures in society.

The Fiji Sun also did a similar thing in some of its reports but it was not as

prevalent as that in The Fiji Times. Fiji's Daily Post, on the other hand, did the

very opposite by neither referring to Speight as 'head of state' or 'prime minister'

or even 'coup leader', nor by seeking any comments from him on national social

and economic issues. In this newspaper, Speight was a character that readers

could neither be awed by nor sympathise with.

Speight's valorisation continued on the second day (May 21) in The Fiji

Times but on this day, this valorisation took on a significant meaning as far as the

newspaper's bias towards Speight went because on May 20th, President Ratu

Mara stated in no uncertain terms that he was in charge and strongly denounced

the takeover of Government. His announcement meant that there was no more

uncertainty on the leadership of the country. The newspaper duly acknowledged

this with the May 21st front-page headlines screaming 'Rebels'. Headlines in the

other pages also used the word 'rebel'; however, interestingly enough, the use of

this word in no way appeared to be a degradation of Speight because in the stories

themselves, Speight was referred to as 'self-proclaimed head of state' (FT,

21/05/00:1).

When Ratu Mara had made his stance clear that he was not going to give

in to the pressure from the hostage takers, and had condemned the takeover as

illegal, the newspaper duly reported on this and continued doing so till the

military took over on May 29. The newspaper's editorial continuously supported

26



the President and called on everyone in the country to provide their support to

Ratu Mara and whatever decisions he was making in an attempt to resolve the

crisis. However, reference to Speight as 'self-proclaimed head of state' and later

on as 'self-proclaimed prime minister' resulted in the presence of two sets of

national leaders, with the newspaper leaning more towards Speight than Ratu

Mara. For example, even though the newspaper made the President's stand clear

on its front-page that the takeover was illegal and that Speight and his group were

terrorists, the very next page contained a report on Speight's illegitimate ministers

and the President that had been sworn-in amidst local and international media

coverage. Titled 'Chief claims he's president', a list of names of Speight's

'council of ministers' appeared together with that of Bau chief Ratu Jope Seniloli

whom Speight had sworn in as President at 12.55pm on May 20th. Speight was

now the Prime Minister, Ratu Timoci his deputy, and Ratu Jope the President of

the country. Compared to The Fiji Sun headline the previous day that had given

Speight's government prominent coverage, and live television and radio coverage

of the event, The Fiji Times story was small and a straight factual reportage of

what had taken place within parliament the previous day. However, if put in the

context of the bias that was developing in the newspaper towards Speight, this

particular story still created the impression that Speight was about to rule the

nation especially when the event was a 'swearing-in ceremony'. Despite the

story's small size compared to the front-page prominence given to the President's

statement, it nonetheless provided a subtle challenge to the President in terms of

who really was in control of the nation. Through this tiny story, there is no

denying the niggling feeling that Speight appeared to have an edge in maintaining

his legitimacy in the newspaper.

Speight also acted in defiance of Ratu Mara's orders, and the way these

acts of defiance were reported in the paper, again, implies a certain bias toward

Speight and his group. Ratu Mara had suggested that the press move out of the

parliamentary complex and stay outside the gates. On the 22nd, the newspaper

27



reported Speight expressing concern "over Ratu Mara's comments that the press

be moved back one kilometre from the complex". Speight was presented

sympathetically when he was quoted as saying that as a result of Ratu Mara's

comments "his security officers asked the press to enter and to prove that his

activities were non-confrontational" (FT, 21/05/01:1). The front-page lead story

on May 22nd was about the shooting around the parliamentary complex the

previous day. The story reported the facts, gave the version of the journalists

present at the site and gave Speight's version. However, it appeared that no

official comment was sought from the military or the police. The only mention of

the military came through Speight who reportedly said "the military commander

Commodore Frank Bainimarama had assured him over the phone that none of his

men had fired the shots" (FT, 22/05/00:1). Again it was a clear case of Speight

being accorded greater prominence in the newspaper than the legitimate

authorities.

Speight was also given an edge over Ratu Mara through the way

Chaudhry was addressed in the newspaper's stories. Mahendra Chaudhry was

addressed as 'deposed Prime Minister' on May 23rd, when he was still the

legitimate Prime Minister of the country despite being held hostage. President

Ratu Sir Kamisese Mara had not yet made any changes to Chaudhry's position.

Therefore the newspaper addressing Chaudhry as deposed Prime Minister gave

implicit legitimacy not only to the rebel group but also to the illegal takeover of

government.

Apart from the words and phrases used to describe Speight and his group

and Mahendra Chaudhry, the newspaper also published certain headlines that had

positive connotations toward the rebel group. One such example is the page 2

story on 23rd May, with the title "Speight allows captives to go home". This

headline suggested that Speight was a kind and generous person who allowed the

captives to go home. However, if the story is read right to the end, one would

realise that Speight had released ten hostages after giving them the choice of

28



either voluntarily resigning or getting shot by the captors upon the event of any

outside attack. Even though there was nothing generous about that ultimatum, the

headline did provide a positive character study of Speight. A more direct

glorification of Speight in the newspaper was through a full-page character study

of George Speight published in three articles on May 23rd. The three stories

basically gave his business and family background together with Speight's close

ties with prominent Fiji businessman and former Minister for Finance, Jim Ah

Koy. Two of the stories had positive comments from Mr Ah Koy and a 'close

friend' was reported as saying that: "George has always been a very intelligent,

very articulate, and very capable person. He excelled academically and at sport in

school. His potential was obvious for all to see" (FT, 23/05/00:5). Such stories

were helping make George Speight into an icon and this in turn boosted the

credibility of the rebel group that he professed to be leading.

Positive character studies were not the only avenue through which

Speight's public persona was manipulated. Emotional stories of his supporters

also enhanced his celebrity status. The newspaper published a story on a rebel

soldier demanding loyalty from the other troops inside parliament because he had

been "given a role to perform on behalf of [their] new leader' (FT, 23/05/00:10).

The story also reported on how the 'soldiers' inside parliament did not have

enough guns but were prepared to defend the parliament complex with whatever

they could. The soldier's words of loyalty and support indicated the depth of

respect and loyalty Speight commanded inside the parliamentary complex. On

the next page, there was a story about tearful supporters who were thanking

Speight for what he had done. Titled 'Tearful supporters gather', the story was an

emotional and descriptive piece on the supporters inside the complex, and their

words of encouragement to Speight. "Give Fiji back to the Fijians to rule, that's

what we want and give us a Fijian government", and "Put a Fijian man up there

because a Fijian will only understand another", were a few of the comments that

were published in the story (FT, 23/05/00:11). Words such as "there seemed to be

29



no fear within the crowd - no matter their age", and supporters saying "if we have

to die, we will die for our country and our land - all we want is justice for the

indigenous people", created even more emotional support for Speight. All this

while, people were reading in the newspaper what Speight was saying. Now other

ordinary people were saying the same words thus confirming Speight's

statements. For other grassroots people outside the parliamentary complex, the

story had comments from their fellow people and they could identify with these

people. As a result, Speight's rhetoric spouted by his supporters within the

parliamentary complex and duly reported in the newspaper would have had more

impact on other grassroots people.

By the 25th of May, five days had passed without any resolution in sight. It

seemed Speight had not been able to pull off a successful coup. However, a page

2 story in The Fiji Times indicated otherwise. The page 2 story was titled

'Speight's minister visits offices', and the lead paragraph read: "Ministers in the

self made Speight government visited their departments yesterday." The headline

and the lead paragraph gave an image of Speight's so-called ministers actually

moving towards taking some sort of control outside parliament by the act of

visiting their offices. This boosted Speight's profile, but in fact the story was

about Simione Drole, who was appointed Assistant Public Works and Energy

Minister, by Speight. Drole was a Public Works Department (PWD) employee

and had gone to the PWD headquarters and held talks with the Permanent

Secretary. It did not involve a number of ministers though this is what the lead

paragraph and headline implied, but the image gained through this story is that the

rebel group was just about to lead the country in their new ministerial roles. The

story indicated that the crisis was moving towards some resolution benefiting

Speight and his group.

On the same page, the newspaper published another emotional piece on

Speight's supporters. The lead paragraph read: "Hearts full of confidence,

indigenous Fijians flocked to the Parliament complex yesterday to fight for

30



justice" (FT, 25/05/00:2). The story was a descriptive piece of what the people did

at the parliament complex the previous day, the festive atmosphere and their

comments on protecting their supporters and looking after the 'interim

government'. The implication here is that there was grassroots support for the

takeover and the show of such support took attention away from the delay in

resolving the crisis. On the next page, the newspaper published a story on Speight

that can be classified as being blatantly sympathetic toward Speight and also

carrying emotional appeal to the audience. The story titled 'Rebel leader pleads

for prayers' contained a description of Speight's prayer session with a 'prominent

public figure'. The story stated that: "If there is one thing the self-proclaimed

prime minister and civil coup executor requests most from his supporters, it is

prayers. That was the word from a prominent public figure who was requested by

Mr Speight to offer some spiritual counselling at about Sam yesterday at the

Parliament complex". The story had elements of playing on the spiritual emotions

of people, particularly those of the Christian faith, with the story portraying

Speight as a servant of God. In the story, the source stated that: "... he asked me

if I could share a message from the Bible. It was at that point that I broke down...

I told him that there was no other way to calm the situation unless he surrendered

to God. At this point he (Mr Speight) also broke down." (FT, 25/05/00:3) The

implication here is that Speight's actions were guided by divine power and he was

willing to surrender to God's guiding power.

On the 26th of May, upon President Ratu Mara's orders, armed soldiers

moved in at the checkpoints on the roads leading up to the parliamentary complex

and prevented the rebel supporters from entering parliament. Prior to this, the

supporters had free access to the parliamentary complex. This action led to a

confrontation between a group of soldiers at one of the checkpoints and Speight

and a group of his supporters. The newspaper gave front-page coverage to this

incident. The headline read: 'Gunman thumps armed soldier', and according to

the story, the crowd erupted into applause "when they saw their hero walking

31



down Battery Road to confront the soldiers' (FT, 27/05/00:1). According to the

story, Speight ordered the soldiers to remove the barricades, and the 200-strong

crowd outnumbered the soldiers who "looked confused and embarrassed". The

barricades were pulled down and the story ended with the Great Council of Chiefs

(GCC) delegation leader, Ratu Epeli Kanaimawi informing President Ratu Mara

that the roadblocks "were creating tensions among supporters in the complex".

This story was a subtle glorification of Speight and his supporters' victory against

the group of soldiers and eventually a victory against Ratu Mara, who had ordered

the barricade to be erected. The same incident was also given front-page

prominence in Fiji's Daily Post, and the story was given a different angle. With

the headline 'Stand-off, the story stated that Speight had overreacted when the

Great Council of Chiefs' negotiating team had not arrived on time at the

parliamentary complex, and Speight started accusing the military and the

President of preventing the team from entering parliament. According to the story,

Speight continued to insist that the presence of the military at the checkpoint was

causing a 'death and life situation' despite being told by the GCC negotiator, Ratu

Epeli Kanaimawi, that the team was waiting for the rest of the council negotiating

team (27/05/00:1). In The Fiji Sun, the front-page headline read 'Rebels,Face

Army', and the story provided reasons for the presence of the soldiers at the

checkpoint and their prevention of people from going inside the parliamentary

complex. The actual confrontation was stated factually and the rest of the story

focussed on the comments made by the Commissioner of Police, Isikia Savua

(27/05/00:1). Comparing the three stories in the three dailies, it is evident that

The Fiji Times sympathised with the rebels, Fiji's Daily Post was demonising the

rebels while The Fiji Sun gave the most balanced story. The difference in the

coverage of the same issue in the newspapers not only shows the ability of

newspapers to manipulate one incident into any form they wish and present it in

favour of any of the parties involved, but also the tendency for The Fiji Times to

take a comparatively more sympathetic view toward the rebels.

32


